söndag 5 oktober 2008

The Political Compass - Flummigt och vilseledande

Fritz-Anton Fritzson går igenom några av frågorna som ställs i ett av de mest använda och samtidigt sämsta politiska testen som finns på nätet, nämligen The Political Compass. Det här testet är praktiskt taget värdelöst så sprid Fritzs kritik av den och stäng av den om ni har den på Facebook.

Fritz förespråkar istället The Worlds Smallest Political Quiz, vars enda problem är att den är vinklad mot libertarianismen. För ett djupare test föreslår jag Bryan Caplans Libertarian Purity Test, vars enda nackdel är att den skrämmer bort folk från libertarianism.

Uppdatering: Test.

1 kommentar:

  1. Det var ju ett kul test, det har jag inte sett tidigare. Caplan är en bra person. Det var ett fåtal frågor som jag inte riktigt visste hur jag skulle svara för att de var så kortfattade. Men jag är väldigt renlärig :-)

    SvaraRadera