lördag 4 september 2010

Val och pengar

4 kommentarer:

  1. Bajset i riksdagen tycker att det är olagligt att sälja sin röst. Men hoppas du får sålt den! Vore skitkul. :)

    Brottsbalken kapitel 17, paragraf 8:
    "Den som vid val till allmän befattning eller vid annan utövning av rösträtt i allmänt ärende söker hindra omröstningen eller förvanska dess utgång eller eljest otillbörligen inverka på omröstningen, dömes för otillbörligt verkande vid röstning till böter eller fängelse i högst sex månader.

    Är brottet grovt, skall dömas till fängelse i högst fyra år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det förövats med våld eller hot om våld eller innefattat missbruk av tjänsteställning.

    Den som mottager, låter åt sig utlova eller begär otillbörlig belöning för att i allmänt ärende rösta på visst sätt eller icke rösta, dömes, om det ej är mutbrott, för tagande av otillbörlig belöning vid röstning till böter eller fängelse i högst sex månader."

    SvaraRadera
  2. Carl, kan du inte skriva någonting om varför du valt att göra detta? Jag antar att du tycker att du har rätt att sälja din röst, men det skulle vara intressant att höra dina argument. Uppmanar du även andra att göra som du?

    Du har några citat i slutet på din film, men det skulle vara kul om du kunde sammanfatta vad som har sagts i litteraturen om röstförsäljning och varför du anser att det är intressant.

    Filmen som sådan säger mycket lite om hur du resonerat.

    SvaraRadera
  3. En annan fråga: har du gjort de underbara affischerna själv? Eller har du hittat dem på nätet? Jag skulle gärna vilja ha dem och fler i sitt slag!

    SvaraRadera
  4. Niclas: Ah, men jag säljer ju inte min röst, utan enbart möjlighet för någon att övertyga mig om att rösta.

    Fritz: Hm..det skulle ju vara bra att skriva något vettigt på bloggen, och jag har ju inte gjort det på ett tag så..visst! Får se vad det blir.

    Dock är ett stort skäl till att jag gör detta enbart för att det var kul. Jag hade hoppats att fler skulle lägga märke till det och att folk skulle börjat klaga på hur viktigt det är att rösta så att jag kunde bemöta deras nonsens.

    Tyvärr är det inte jag som skapat de fina affischerna utan de kommer från mästarna på Valaffischer 2010:

    http://valaffisch.se/wordpress/

    SvaraRadera