måndag 6 augusti 2012

Gårdagens Svenska Dagbladet

Det är inte ofta jag läser tidningar, men idag slog jag jackpot med att läsa gårdagens Svenska Dagbladet. Nu är det försent att skaffa papperstidningen, men jag kan särskilt rekommendera följande sidor:
  • Allting relaterat till undersökningarna om Thomas Quick är skyldig till de mord han erkänt. Hela härvan visar på ett stort problem med det svenska rättsväsendet; nu har Quick blivit rentvådd från tre av de mord han tidigare blivit dömd för och processen verkar inte ha varit tillförlitlig.
  • En ledare om bristen på meritokrati i politiska miljöer:
    "Meritokrati är min religion. Liksom alla djupt religiösa personer blir jag förnärmad när syndare flagrant bryter det första och enda budordet inför mina ögon. Tyvärr saknar jag den själsro varmed den religiöse möjliggör sin tysta fortlevnad. Låt därför inkvisitionen börja."
  • En annan ledare som tar upp hur den svenska staten behandlade hjälten Raoul Wallenberg när han blev bortförd av den sovjetiska militären och folk ville ha svar på vad de gjorde:
    "När representanter för aktionen ifrågasatte den sovjetiske utrikesministerns bortförklaringar, svarade Undén med motfrågan:
    ”’Menar fru Bellander att Vysjinskij ljuger?’
    ’Ja, det menar jag’, svarade Birgitta Bellander.
    ’Men det är ju oerhört, det är ju oerhört!’ utbrast Sveriges utrikesminister.” 
    Ja, det var oerhört."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar